Så agerar Renoa under coronakrisen

Coronavirussjukdomen covid-19 sprider sig nu i Sverige. För att begränsa smittspridningen uppmanar Folkhälsomyndigheten människor med symptom och människor över 70 år att undvika sociala kontakter. Den nuvarande situationen i Sverige kommer även att påverka vår verksamhet. För att hjälpa våra kunder och medarbetare att ta sig igenom denna exceptionella tid på ett lugnt och tryggt sätt kommer vi att noggrant följa Folkhälsomyndighetens direktiv.

Som en ansvarsfull serviceproducent kommer Renoa Group Oy och dess dotterbolag att följa myndigheternas rekommendationer gällande coronaepidemin till 100%, i hela vår verksamhet. Detta kräver förändringar i vår nuvarande affärsverksamhet och vi förutsätter även att alla våra medarbetare följer Folkhälsomyndighetens direktiv.

Med tanke på situationen i världen har vi i god tid vidtagit förebyggande åtgärder för att minimera infektionsrisken på alla verksamhetsområden inom vår organisation. Vi vill agera på ett konkret sätt, dels för att säkerställa såväl kundernas som personalens trygghet men också för att begränsa smittspridningen i Sverige. När det gäller kundmöten kommer vi att arbeta vidare på följande sätt:
 

Så möter vi kunder

  • Tillsvidare träffar vi inte personer ansikte mot ansikte som är över 70 år gamla eller som tillhör riskgruppen.
  • Alla offentliga tillställningar och gruppevenemang är förbjudna tillsvidare.
  • Övriga tillåtna kundmöten hålls efter noggrant övervägande, och då håller vi två meters avstånd till varandra för säkerhets skull.
  • Vanligen skakar vi gärna hand med våra kunder och ser dem rakt i ögonen, men för att möjliggöra möten så kommer våra medarbetare nu att hälsa på rekommenderat avstånd.
  • Vi sköter handhygienen omsorgsfullt innan vi gör kundbesök.
  • Monteringsarbetet gör vi med skyddshandskar.
  • Vi kommer att tacka nej till eventuell servering.
  • Vi försöker undvika att både vi och kunden rör vid samma föremål.
  • Ifall kunden vill boka om ett hembesök eller en planerad renovering, så gör vi det enligt kundens önskemål och kommer överens om en ny lämplig tidpunkt.

 

Så agerar vi internt

  • Vi följer aktivt med hur den nuvarande situationen utvecklas och publicerar uppdaterad information i företagets interna kommunikationskanaler.
  • Alla våra medarbetare har rätt till arbetshälsovård. Om en anställd anser sig vara i behov av vård hänvisas personen alltid till arbetshälsovården, oavsett vilket hälsoproblem det gäller.
  • Vi har skapat ett internt protokoll som vi följer ifall någon av våra medarbetare misstänker sig ha smittats av coronaviruset.

 

Så jobbar vi vidare på företagets verksamhetsställen

  • Vi ger gärna arbetskamraten en vänlig dunk i ryggen och visar uppskattning för välgjort arbete. I nuvarande situation undviker vi ändå fysisk kontakt, vi tar inte varandra i hand.
  • Vi betonar hur viktigt det är att tvätta händerna, och ser till att det finns goda förutsättningar att sköta handhygienen omsorgsfullt på alla våra verksamhetsställen. Dessutom städas våra kontor oftare än normalt.
  • Alla våra medarbetare som har möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter utanför kontoret uppmanas jobba på distans tillsvidare.

Trots nuvarande utmaningar blickar vi framåt. Till en början ser vi kanske bara det vi har rakt framför oss men inom kort ser vi nog också vad som skymtar bakom hörnet. Vi vill ännu påminna om att allt det som händer nu är övergående. Vi finns här för Er nu och även i framtiden.

Vi önskar att alla hålls friska och att coronakrisen snart är historia.

Kategoriat: Yleinen |